RUTES DEL PARE SERRA (II): de Sant Joan al Puig de Bonany

Església de Sant Joan Baptista, Sant Joan

@Fita_a_Fita
@AnyJuniperSerra @Juniper300 #fjs300

Amb motiu de l’Any Juníper Serra (1713-2013), FITA A FITA continua amb la sèrie de rutes que tenen per objectiu donar a conèixer el puig de Bonany (conegut també fins el segle XVII com el Puig de Maria o de Son Burgues) des de tots els seus vessants, geogràfics, històrics, etnològics i espirituals. Ja sabem que la muntanya compta amb un arrelament especial entre tots els habitants d’aquella contrada; sobretot, per la presència en el seu cap curucull del santuari dedicat a la Mare de Déu de Bonany.

Petra des de Bonany

Aquesta mare protectora i bondadosa va ser la que possibilità que el 1609 fos un bon any pels petrers, amb pluges abundoses després d’una llarga sequera. Però aquesta muntanya de 322 metres d’altura, ubicada al bell mig del Pla de Mallorca, té una altra significació molt especial que ja sabem. Va ser el lloc escollit pel Pare Serra per acomiadar-se de Mallorca, dels seus familiars i amics, abans de partir a “evangelitzar els gentils” i fundar nombroses missions a la Baixa Califòrnia.

El Centre Catòlic, a la plaça del rei Joan Carles I

Després d’una primera entrega amb la pujada a Bonany des de Vilafranca, ara vos oferim l’itinerari des de Sant Joan. Per iniciar aquesta segona ruta del Pare Serra ens hem de situar a la plaça del rei Joan Carles I, d’on sortirem direcció est pel carrer Bellavista o carrer de Palma. Passarem per davant del Centre Catòlic (a la nostra dreta, presidint la plaça) i de l’església parroquial de Sant Joan Baptista. A ambdues parts, hi trobarem referències explícites al franciscà Fra Lluís Jaume, evangelitzador santjoaner que morí màrtir a Califòrnia l’any 1775 a l’edat de 35 anys. Al primer, amb una imatge que corona la façana. Al segon, amb una pedra a la dreta del portal lateral que recorda els 200 anys de la seva mort (1775-1975).

Monòlit en memòria de Fra Lluís Jaume, missioner franciscà que morí màrtir a Califòrnia el 1775

En haver passat l’església, voltam a la dreta per davant el bar de Can Tronca i seguim de baixada pel carrer Major fins arribar a prop de l’ajuntament. Poc abans d’arribar-hi, girarem a l’esquerra per agafar el carrer de Petra, per sortir del poble. Abans, però, trobarem una sínia restaurada recentment. És el Pou de sa Sínia, i ben al davant, enmig d’un jardinet hi havia abans el Pou Llarg. Aquí s’hi trobaven els darrers rentadors públics del poble.

Pou de sa Sínia

I un poc més endavant, la Creu d’en Revull.

La Creu d’en Revull i, al fons, el puig de Bonany

Situada a la sortida del poble, a la bifurcació de la carretera de Petra i el Camí de Son Baró, la Creu d’en Revull fou realitzada per Joan Ginard l’any 1941 en pedra de marès. El fust i el capitell són de secció octogonal i la creu és llatina amb braços rectes. L’any 1991 fou restaurada la zona enjardinada i la creu. El nom de la creu es deu al malnom de la persona que encarregà la creu, en Guillem Gayà “Revull”.

El puig de Bonany des de la carretera entre Sant Joan i Petra

Ens trobam a foravila i el primer que deixam a l’esquerra és el camí de Calicant. Des d’aquest punt podrem contemplar el vessant de ponent del puig de Bonany, pràcticament ocupat en la seva totalitat per ullastres, garriga i pins. Un cop passada l’entrada del camí de Calicant, superam els territoris coneguts com les Rotes (esquerra) i Son Rebassa (dreta). Tot just després, deixam un seguit de petites propietats i entram en el terme de Petra.

Entrada al camí de Son Gurgut

Al cap de dos centenars de metres, i amb el puig de Bonany just davant nostre, trobarem un camí de carro que parteix a la dreta –perpendicular a la muntanya-, és el camí de Son Gurgut.

Clastra de Son Gurgut

El camí passa per davant l’accés a les cases, perfectament senyalitzat i delimitat. Després d’uns minuts d’ascens -ara per un territori més poblat de vegetació- assolirem el punt conegut com les pedreres de l’Ermita. A partir d’aquest indret, la tirada avança de manera planera, enmig d’un bosc fresc i ombrívol.

El darrer tram del camí és més fresc i ombrívol

En haver passats uns minuts, assolirem la carretera que puja al puig. La seguim en sentit ascendent i, en uns 250 metres, toparem amb el camí vell de Bonany, que evidentment agafarem. Aquesta tirada ens deixarà davant la creu de fra Juníper Serra, des de la qual, a través de les escales, assolirem el santuari. Som a 317 metres d’altitud.

Santuari de Bonany

Per completar l’excursió recomanam pujar fins al cim del puig de Bonany (322m). El senderó parteix de rere el temple i segueix la carena de la muntanya. El vèrtex ens queda a la dreta, al qual pujam amb una fàcil grimpada. Després, tornarem a Sant Joan pel mateix camí que hem vingut. JCP