Puig de Bàlitx i Cova del Migdia

SAM_3002
Excursions amb encant per a famílies 20/10/2013
S’Illeta des del puig de Bàlitx.
Distància:       6km.
Desnivell:       160m.
Durada:           3h. (només de caminar)

Introducció:
L’excursió que vos proposa FITA A FITA aquest diumenge 20 de novembre gira al voltant d’un territori solcat de llegendes que parlen de tragèdies amoroses, de pirates i de contraban. La possessió de Bàlitx és coneguda per això i per moltes altres coses, com per exemple els seus extens i poblats olivars. Antigament, Bàlitx era el punt de sortida de la vall de Sóller cap als llogarets de Tuent i Sa Calobra, a més de comunicar les possessions de Montcaire i Binis. Actualment, és una ruta obligada per fer la Costera, un dels itineraris més bells i espectaculars de la Serra de Tramuntana, o visitar la torre de na Seca, molt a prop del coll de Biniamar.
Interior de la Cova del Migdia.

Les sortides es fan en cotxes particulars i el preu de l’excursió és de 20€ per família. Si vos voleu inscriure, heu d’enviar un correu a info@fitaafita.com indicant el vostre nom i el nombre de persones que sereu. El pagament el podeu fer mitjançant ingrés en el compte bancari BANCA MARCH 0061 0029 19 1675050118, indicant el nom de la família i l’excursió a la que vos inscriviu. El punt de trobada és davant la porta principal dels cines Ocimax (C/Bisbe Pere Puigdorfila) a les 10h. Per a més informació podeu telefonar al 650.777.596 (Joan Carles Palos). Si teniu interès, també s’organitzen excursions en dissabte.

Camí de Bàlitx amb la torre de na Seca al fons.

Itinerari:

El nostre punt de partida és “el Mirador de ses Barques” (Ma-10 Km45), una talaia per gaudir de les majestuoses vistes de la Vall que fou creada pel Ministeri d’Obres Públiques l’any 1961, amb motiu de la construcció de la carretera dels embassaments i del Puig Major amb doblers americans. Des d’aquí prendrem el camí vell de Bàlitx (NE), indicat amb un rètol que posa Bàlitx-Tuent-Sa Calobra.
La possessió de Bàlitx d’Amunt i el seu puig al darrere.

Amb un quart d’hora o vint minuts haurem assolit el nostre primer objectiu, la possessió de Bàlitx d’Amunt, coronada al darrere (N) pel Puig de Bàlitx (580m). Seguirem el camí fins travessar la partió entre els dos primers Bàlitx, d’Amunt i del Mig, i allà on el camí gira a la dreta per baixar al fons de la vall de Bàlitx, nosaltres prendrem a l’esquerra, per un tirany que discorre entre mig de les margades sense perdre alçada i que paral·lel a la partió ens guiarà fins al coll que separa Bàlitx d’Amunt de la seva muntanya. El tirany és bo de seguir.

Olivar de Bàlitx.

En arribar a l’esmentat coll, toparem amb el camí que per la nostra dreta arriba de la Tanca des Bous per damunt de l’anomenada “s’Esquena de sa fam”. A l’esquerra, una nova tanca que haurem de passar i girar després a la dreta (NO) pel camí que acostarà al puig. Aquest és un tram planer i amb molt belles vistes del Port de Sóller i del macís del Teix a la nostra esquerra i de la muntanya de Montcaire a la nostra esquena. El camí, condicionat anys enrere per extreure fer unes prospeccions d’aigua, ens deixa sobre una gran explanada, des de la qual a la dreta continua el bell camí, indicat amb una fita.

Montcaire i el Puig Major des del camí del puig de Bàlitx.

Després d’unes primeres llaçades de pujada, en un revolt del camí a la dreta, trobarem a la nostra esquerra unes fites que ens indiquen l’inici del tirany al Puig de Bàlitx i a la Cova del Migdia. Ens hem de fixar bé amb les fites, perquè el tirany a vegades no és molt clar. En qualsevol cas, no té pèrdua, perquè el tirany traça una diagonal ascendent molt suau (NO) fins arribar a la cova.

Marge d’entrada a la Cova del Migdia.

El tirany ens duu directe a l’entrada de la Cova del Migdia, que ens queda a la nostra dreta. Hi podem accedir-hi amb molta de cura. Després d’uns esglaons picats a la roca, passam per damunt d’un marge construït per facilitar-hi l’accés. Especialment dels animals (bestiar) que hi trobava refugi al seu interior, però també per poder extreure els excrements d’aus, molt útils com adob al camp.

Vista del port de Sóller des del cim del puig de Bàlitx.

Ara ja som a vint minuts del cim. El tirany continua per la dreta de la cova (NE), en sentit ascendent i ben fitat. El darrer tram és molt costerut i a qualque lloc haurem de posar les mans. Compte en assolir la carena, no és difícil però si ens ascostam massa al penya-segat podem arriscar innecessàriament la nostra vida i la dels que ens acompanyen. El vèrtex geodèsic ens indica el punt més alt de la muntanya i el final de la nostra ruta. Als nostres peus podem veure s’Illeta i la possessió de s’Illeta de Can Gordo. Belles panoràmiques del macís central de la Serra, especialment del Puig Major.

S’Illeta.

La tornada al Mirador de ses Barques la farem pel mateix camí.

Les torres de Na Seca i Can Palou són visibles des del puig de Bàlitx.